Enige tijd geleden kreeg ik van een moeder de vraag wat mijn aanpak is bij hoogbegaafde kinderen in de les. Wat werkt met hoogbegaafden? Wat is mijn ervaring? Het antwoord daarop wil ik graag met jullie delen. Wel is het zo dat dit slechts een kleine weergave is van wat er allemaal gebeurt in de les. Ooit ga ik het vastleggen in de vorm van een boekje voor muziekles aan hoogbegaafden (voor docenten, ouders, leerlingen?) Laat even een berichtje achter als je daar interesse in hebt. Hoe meer interesse, hoe eerder het boekje er komt 😉
Mijn aanpak bij ieder kind is anders, ook bij mijn hoogbegaafde leerlingen (dat zijn er nu +/- 18, niet allen zijn getest). In het algemeen hebben zij natuurlijk meer uitdaging nodig. Bij sommigen hoef ik iets maar 1, hooguit 2 keer te vertellen en dan zit het erin. Bij sommigen is het noodzakelijk dat ik help bij planning en structuur aanbrengen in het oefenen. Het is natuurlijk zo bij vioolspelen dat je niet alleen kunt bouwen op je intelligentie, maar het fysieke aspect moet simpelweg geautomatiseerd worden. Zij kunnen vaak beredeneren hoe het moet en met wilskracht precies voor elkaar krijgen wat er nodig is, maar op de iets langere termijn volstaat dat niet. Mijn uitgangspunt is sowieso dat je niet iets hoeft te leren dat je al weet. Daarmee kunnen we snel uitkomen op wat wel relevant is om te leren. Ik ga ook graag uit van de inspiratie van mijn leerling. Als zij een liedje hebben gehoord wat ze graag willen spelen, dan sta ik daar volledig achter. Wanneer dat te moeilijk is kunnen we goed blootleggen waar er nog aan gewerkt moet worden, dan is het ook heel duidelijk voor de leerling waarom ze bepaalde (saaie) oefeningen moeten doen (top-down). Sommige leerlingen hebben te kampen met hun perfectionisme en bijbehorende boosheid als het dus niet zo goed lukt (vioolspelen is tamelijk lastig natuurlijk). Bij hen ga ik niet alleen aan de slag met vioolspelen, maar ook met het omgaan met fouten maken. Leren leren is vaak voor hoogbegaafde kinderen een groot gemis, en daar probeer ik met de vioolles aan bij te dragen door strategieën en tactieken aan te bieden waar ze in hun latere school- en studiegang baat bij hebben. Emotionele ontwikkeling loopt soms niet parallel met de intellectuele ontwikkeling, of het kan gewoon heel lastig zijn om hoogbegaafd te zijn in deze wereld… Ik luister goed naar mijn leerlingen en voel soms aan dat het niet lekker met ze gaat. Dan bouw ik tijd in tijdens de les om daar over te praten.
Hoi,
Ik ben zeker geinteresserd in je bevindingen.
Wij denken erover onze dochter op muziekles te doen en we hoorden dat met name vioolles goed is voor hoogbegaafde kinderen.
In welke regio werk je?
Hoi Madelon,
Dank je wel voor je reactie. Ik werk in Den Haag (maandag/donderdag), Gouda (zaterdag) en Leerdam (woensdag/vrijdag). Welke regio wonen jullie?
Hartelijke groet, Annemarie
Hoi Annemarie,
Ik ben erg benieuwd of je boek nog is uitgekomen!
Mijn hb-dochter zit zichzelf ernstig in de weg, ze vindt het oefenen erg moeilijk en verzint allerhande redenen waarom ze het niet kan doen.
Ze zei vandaag ook dat ze liever wil stoppen, maar ik heb het idee dat dat niet zo is, dat ze teveel druk ervaart en wil dat dát stopt. Tijdens de les zei ze ook weer dat ze door wilde gaan. Nu heeft ze een wereldjuf, dus dat snap ik wel ;-).
Vandaar dat ik nu op zoek ben maar informatie over oefenen / leren leren bij (perfectionistische) hb ;-).
Afijn, ik ga je tips, ook van andere pagina’s, zeker meenemen!
Hartelijke groeten, Inge
Hoi Inge,
Nee, dat is er nog niet van gekomen, maar dank je wel voor je aanmoediging! Dat geeft me weer motivatie en inspiratie om er toch mee aan de slag te gaan.
Heel fijn dat je dochter in ieder geval een fijne juf heeft, dat scheelt de wereld ;-).
Hartelijke groet, Annemarie
Hallo, ik ben erg geïnteresseerd in je boek. Ik ben zelf viool leerkracht, herken volledig je manier met omgaan met hb kinderen. Boeiend! Misschien kunnen we op een of andere manier contact houden.
Hallo Ann-Sofie,
Het schrijven van een boek is er niet van gekomen, schrijven is toch een andere discipline dan musiceren en lesgeven. Maar we kunnen zeker contact houden! Ik stuur je een mailtje.
Groetjes, Annemarie