Enige tijd geleden kreeg ik van een moeder de vraag wat mijn aanpak is bij hoogbegaafde kinderen in de les. Wat werkt met hoogbegaafden? Wat is mijn ervaring? Het antwoord daarop wil ik graag met jullie delen. Wel is het zo dat dit slechts een kleine weergave is van wat er allemaal gebeurt in de les. Ooit ga ik het vastleggen in de vorm van een boekje voor muziekles aan hoogbegaafden (voor docenten, ouders, leerlingen?) Laat even een berichtje achter als je daar interesse in hebt. Hoe meer interesse, hoe eerder het boekje er komt 😉
Mijn aanpak bij ieder kind is anders, ook bij mijn hoogbegaafde leerlingen (dat zijn er nu +/- 18, niet allen zijn getest). In het algemeen hebben zij natuurlijk meer uitdaging nodig. Bij sommigen hoef ik iets maar 1, hooguit 2 keer te vertellen en dan zit het erin. Bij sommigen is het noodzakelijk dat ik help bij planning en structuur aanbrengen in het oefenen. Het is natuurlijk zo bij vioolspelen dat je niet alleen kunt bouwen op je intelligentie, maar het fysieke aspect moet simpelweg geautomatiseerd worden. Zij kunnen vaak beredeneren hoe het moet en met wilskracht precies voor elkaar krijgen wat er nodig is, maar op de iets langere termijn volstaat dat niet. Mijn uitgangspunt is sowieso dat je niet iets hoeft te leren dat je al weet. Daarmee kunnen we snel uitkomen op wat wel relevant is om te leren. Ik ga ook graag uit van de inspiratie van mijn leerling. Als zij een liedje hebben gehoord wat ze graag willen spelen, dan sta ik daar volledig achter. Wanneer dat te moeilijk is kunnen we goed blootleggen waar er nog aan gewerkt moet worden, dan is het ook heel duidelijk voor de leerling waarom ze bepaalde (saaie) oefeningen moeten doen (top-down). Sommige leerlingen hebben te kampen met hun perfectionisme en bijbehorende boosheid als het dus niet zo goed lukt (vioolspelen is tamelijk lastig natuurlijk). Bij hen ga ik niet alleen aan de slag met vioolspelen, maar ook met het omgaan met fouten maken. Leren leren is vaak voor hoogbegaafde kinderen een groot gemis, en daar probeer ik met de vioolles aan bij te dragen door strategieën en tactieken aan te bieden waar ze in hun latere school- en studiegang baat bij hebben. Emotionele ontwikkeling loopt soms niet parallel met de intellectuele ontwikkeling, of het kan gewoon heel lastig zijn om hoogbegaafd te zijn in deze wereld… Ik luister goed naar mijn leerlingen en voel soms aan dat het niet lekker met ze gaat. Dan bouw ik tijd in tijdens de les om daar over te praten.
Share